Poradnik

witaj w świecie auto detailingu
Powłoka ceramiczna czy folia ochronna PPF?

Powłoka ceramiczna czy folia ochronna PPF?

 

Nie jeden z Was zadawał już sobie to pytanie – powłoka ceramiczna czy folia ochronna? Pytanie to jest kluczowe zwłaszcza przed sezonem jesienno-zimowym. Każdy ze sposobów ma nieco inne przeznaczenie oraz swoje plusy i minusy. Kluczowym argumentem będzie tutaj również cena. Folie ochronne są droższe, jednak cechują się dłuższą żywotnością i szerszym zakresem zabezpieczeń. Zróbmy mały przegląd wad i zalet – oraz rzecz jasna kosztów.

 

 

 

Przed czym możemy zabezpieczyć lakier?

 

Samochód nieustannie narażany jest na działanie szkodliwych czynników zewnętrznych i uszkodzenia mechaniczne. Odkąd kilka lat temu, z powodów ekologicznych, zakazano stosowania chemoutwardzalnych lakierów i zastąpiono je lakierami wodnymi, już po kilku sezonach na lakierze mogą pojawić się pierwsze objawy degradacji wynikające z braku odporności na promieniowanie UV czy inne agresywne czynniki atmosferyczne.


Stan takiego lakieru od razu informuje jak samochód był użytkowany. Przebarwienia, zmatowienie, ślady rdzy, zadrapania – to dowód na zaniedbania ze strony właściciela. W przydatku sprzedaży samochodu w przyszłości, jakość i grubość często naprawianego lakieru, może doprowadzić kupującego do wniosków, że samochód uczestniczył w kolizjach lub był nienależycie eksploatowany, a to może znacząco obniżyć wartość pojazdu.

 

Nadwozie, w tym lakier, reflektory czy szyby – możemy zabezpieczyć przed wieloma czynnikami:

  • promieniowanie słoneczne UV
  • sól drogowa, asfalt, smary i oleje
  • nieprawidłowe mycie i agresywna chemia
  • ptasie odchody, chitynowe pancerze owadów
  • soki drzew i pyłki kwiatów
  • odpryski kamieni i piasek
  • rysy i otarcia

 

Najpopularniejsze formy zabezpieczania lakieru to: wosk (naturalny lub syntetyczny), powłoki polimerowe, powłoki ceramiczne, powłoki elastomerowe oraz folie ochronne poliuretanowe (PPF - Paint Protection Film). Do najskuteczniejszych należą zdecydowanie folie ochronne PPF i powłoki ceramiczne/elastomerowe. Czym się różnią? 

 

 

Powłoki ceramiczne – zalety i wady

 

Powłoki ceramiczne cieszą się zdecydowanie największą popularnością. Głównie za sprawą niższej ceny aplikacji niż w przypadku folii ochronnych. Zabezpieczenie całego samochodu może się wiązać z kosztem od 2500 – 5000 zł. 

 

 

 

Celem powłoki ceramicznej jest przede wszystkim zabezpieczenie lakieru przed procesem degradacji.

 


Na rynku dostępnych je wiele rodzajów powłok ceramicznych, każda o innej trwałości i właściwościach. Najistotniejsza kwestia jest prawidłowy i skrupulatny proces przygotowania i aplikacji takiej powłoki. Jedno jest pewne, dobór właściwej powłoki należy skonsultować z fachowcem – tak by był on najlepiej spersonalizowany pod indywidualne użytkowanie pojazdu.


Powłoka ceramiczna to nanocząsteczki, które po nałożeniu, utwardzeniu i zastygnięciu, tworzą na samochodzie ciało stałe. Jej trwałość, w zależności od rodzaju określa się na ok. 5 lat.

 

Podstawowe zalety powłoki ceramicznej to odporność na promieniowanie UV, zmiany temperatur, blaknięcie oraz ostrą chemię. Auto pokryte powłoką ceramiczną ma nieskazitelny wygląd – intensywny kolor, szklistość i blask - zdecydowanie wyróżnia się na jezdni. Powłoki ceramiczne mają również właściwości hydrofobowe, elektrostatyczne i odpychające brud. Pielęgnacja lakieru jest znacznie prostsza, szybsza i wygodniejsza.


Ceramikę możemy stosować również na szyby, felgi, zaciski hamulcowe, a nawet wnętrze pojazdu

– skórę, tapicerkę czy deskę rozdzielczą.

 

 

Powłoka ceramiczna – ważne

 

Aby utrzymać jakość powłoki ceramicznej należy precyzyjnie przestrzegać zasad pielęgnacji i nie dopuścić do jej zaniedbania. Wskazane są kwartalne wizyty w celu chemicznego oczyszczenia takiej powłoki jak i konserwacja dedykowanymi dedykowanymi środkami, które maja na celu odbudowanie hydrofobowości i przedłużenie żywotności powłoki.


Należy pamiętać, że zastosowanie ceramiki nie chroni przed rysami i otarciami oraz nie oznacza, że samochodu w ogóle nie trzeba będzie myć. Niestety wielu właścicieli aut popełnia taki błąd przy wyborze właściwej formy ochrony pojazdu.

 

A może Elastomer?

 

Elastomery to nowa generacja powłok zabezpieczających powierzchnię pojazdów – od samochodów i motocykli, po łodzie i samoloty.


Podstawowa różnica pomiędzy elastomerami a powłokami ceramicznymi czy kwarcowymi polega na tym, że ceramiki składają się głównie z kwarcu i dzięki temu są stosunkowo twarde, jednakże ze względu na swoją sztywność mają niewielką zdolność pochłaniania uderzeń, posiadają tendencję do mikro-pękania i nie mają zdolności samo-naprawiania. Natomiast elastomery oprócz zawartości krzemu posiadają bardzo długie, splątane łańcuchy polimerowe, gdzie krzem stanowi niewielką ich część i jest połączony z węglowodorami oraz innymi pierwiastkami. Najbardziej znanym rodzajem elastomeru jest guma.


Dzięki takiej charakterystyce otrzymujemy produkt, który jest odpowiedzią rynku na wady i ograniczenia klasycznych powłok ceramicznych, a co za tym idzie mamy jeszcze większą ochronę przed degradacja naszego lakieru wzmocniona o dodatkowe właściwości takie jak:

 

  • Zdolność do samoregeneracji
  • Odporność na ptasie odchody
  • Odporność na wzery po owadach
  • Odporność na powstawanie „water spotów"


 


Folia ochronna / samoregenerująca PPF – zalety i wady

 

Jeśli oczekujemy najszerszego zakresu ochrony nadwozia, również przed uszkodzeniami mechanicznymi jak rysy i odpryski, zwycięzca może być tylko jeden.


Folia ochronna PPF (Paint Protection Film) to poliuretanowa folia o grubości od 150 do 220 mikronów. Dzięki swojej grubości i plastyczności stanowi najbardziej zaawansowany produkt ochrony naszego lakieru.

 

 

Ich amortyzujące właściwości świetnie spisują się zabezpieczając front naszego auta przed wypiaskowaniem. Podczas uderzenia o pojazd drobnego elementu (piasek, kamień, owady), folia absorbuje i rozprowadza energię po ofoliowanej powierzchni. 
Bardzo istotną kwestią są również zdolności do samoregeneracji, zawdzięczamy to wierzchniej 20mikronowej warstwie folii, która pod wpływem temperatury słonecznej, bądź mycia ciepłą wodą zabliźnia rysy wynikające z codziennej eksploatacji.


Zakładając, ze chcemy utrzymać salonowy stan naszego auta możliwie jak najdłużej to oklejenie go w całość spełni swoją rolę. Folię możemy również nakładać na elementy samochodu najbardziej narażone na uszkodzenia i intensywną eksploatację. Najczęściej nakłada się ją na przód pojazdu (maskę, lampy, lusterka, błotniki, zderzak) wraz z szybą czołową. Popularne powierzchnie to również wnęki klamek, próg załadunkowy bagażnika, a także progi czy tylny zderzak.


Folia po fachowej aplikacji i właściwym naciągnięciu jest praktycznie niewidoczna, a jej trwałość określa się nawet do 10 lat.


Folie transparentne podkreślają i pogłębiają głębię koloru, a także jego szklistość, folie satynowe (matowe) nadadzą mu unikalny wygląd przy jednoczesnym zachowaniu właściwości ochronnych.

 

 

 

 

 

Folia ochronna PPF – ważne

 

Przed nałożeniem folii ochronnej lakier samochodu wymaga perfekcyjnego przygotowania. Nawet najmniejszy odprysk czy rysa pod folią może być wręcz uwydatniona, a podczas ściągania folii może dojść do jeszcze poważniejszego uszkodzenia lakieru.

Całość procesu zastosowania folii PPF jest wieloetapowa i wymaga najwyższej precyzji. Istotny jest właściwy dobór firmy, która zrealizuje taką usługę.

 

 

Podsumowanie

 

Każda z metod zabezpieczenia ma swoje plusy i minusy. Folie ochronne mają szersze zastosowanie, jednak za powłokami ceramicznymi przemawia niższa cena.

Bardzo dobrym rozwiązaniem będzie połączenie folii ochronnej na froncie samochodu, a powłok ceramicznych na pozostałych elementach. Koszty zabezpieczenia całego samochodu spadną.

Dobór metody powinien być omówiony ze specjalistą, aby był adekwatny do indywidualnego użytkowania i wartości auta.

 

 

ZOBACZ REALIZACJE MOTO STUDIO GDAŃSK